top of page
  • Mário Veverka

Novela o alkohole – krok vpred alebo…?

Updated: Jul 20, 2020


dsc_0051

Tretí pokus presadiť toleranciu určitého množstva alkoholu u cyklistov vyšiel. Novelu zákona, ktorá im to od budúceho roka umožní, však niektorí z dotknutých podrobili kritike. Podľa nich je totiž, jemne povedané,… zbytočná.


Dôvodom pre toto tvrdenie je fakt, že sa vzťahuje len na zastavané územie a cyklochodníky. Ako ale podotkol Pavel Mrug, športovci sa len po obci či meste nevozia, „a čo sa týka cykloturistických ciest, tie na Slovensku takmer nemáme. Respektíve máme, no v dezolátnom stave, takže ich treba často vynechať a presunúť sa po ceste I. alebo II. triedy,“ dodal predseda Klubu slovenských turistov Stará Ľubovňa. Ten pritom upozornil aj na fakt, že časť cyklotrás vedie priamo po vozovke. Čo by mohlo byť v prípade kontroly na požitie alkoholu problém. „Úžitok z novely tak môžu mať len tí, ktorí idú v obci do krčmy a späť. Pre športovcov, ktorí by si počas horúčav radi dali jedno pivo, však nerieši takmer nič.“ Kým zástupca cykloturistov sa na novelu pozerá „krivým“ okom, podľa Miloša Guzyho ide o istý posun vpred. „Pravdou ale je, že sieť cyklochodníkov zatiaľ nie je tak bohatá a treba jazdiť aj po ceste. Je to teda výzva pre nás, aby sme ich pooznačovali čo najviac,“ dodal predseda OZ Cyklovňa. Aj on, rovnako ako P. Mrug, je však proti tomu, aby sa po dopravných komunikáciách preháňali opití cyklisti. Fakt, že stretnúť ich tam nie je u nás výnimočné, totiž potvrdil i riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Starej Ľubovni. „Od 1. januára sme zistili celkom 24 vodičov pod vplyvom alkoholu. 8 z nich boli vodiči motorových vozidiel – šiesti mali do 1 promile, zvyšní dvaja nad 1 promile, u vodičov nemotorových vozidiel – teda cyklistov, bolo na alkohol pozitívnych šestnásť dychových skúšok, pričom vo všetkých prípadoch sme im uložili pokutu,“ poodkryl štatistické údaje platné k 24. októbru Cyril Mišenko.


NULOVÁ TOELRANCIA Aj keď na Slovensku platí podľa zákona nulová tolerancia, policajti neposudzujú cyklistov pod vplyvom alkoholu až tak prísne. Ako totiž pre médiá uviedlo Ministerstvo vnútra SR, policajný zbor dnes toleruje u vodičov vozidiel – teda aj u cyklistov – pri kontrolách hladinu alkoholu v krvi do 0,30 promile (0,14 mg/l). „Je to v súlade s názorom Slovenskej súdnolekárskej spoločnosti, ktorá považuje hladinu alkoholu do 0,21 promile za bezvýznamnú, pretože takéto množstvo alkoholu vyprodukuje ľudský organizmus sám. Z hľadiska ovplyvnenia psychomotorických a reakčných vlastností vodiča odborníci považujú hladinu alkoholu v krvi do 0,30 promile taktiež za bezvýznamnú,“ uviedol vo svojom stanovisku rezort vnútra. Mimochodom, obsah alkoholu nad jedno promile sa síce pri cyklistoch nerieši ako trestný čin, pokuty sú však pre obe skupiny rovnaké. Bloková pokuta môže dosiahnuť až 650 €, sankcie v správnom konaní sa pohybujú od 150 do 800 eur.

dsc_0056

Aký názor majú na alkohol za riadidlami Staroľubovňania? Tu sú názory niektorých z nich. Ján Kundráčik: – Určite s tým súhlasím, malo to prísť už dávno. Radomír Racz: – Myslím si, že bicykel je tiež dopravný prostriedok, a preto by mali aj cyklisti dodržiavať pravidlá cestnej premávky, ako aj jej ostatní účastníci. Zákony snáď platia pre všetkých rovnako, či nie? Martin Mrug: – Podľa mňa sa nič nezmení, keďže nemáme vybudovanú sieť cyklociest. Mali to teda zaviesť buď celoplošne, alebo vôbec.  Petra S.: – Nemyslím, že je to správne, ale je to len môj osobný pohľad na vec. Aj pri takom malom množstve môže byť totiž človek ovplyvnený, záleží na tolerancii. Dávid Simoník: – Pozrite sa, ak niekto bude chcieť ísť opitý na bicykli, tak pôjde či ten zákon prijmú alebo nie. Som z dediny a viem ako to chodí. A keďže sa pohybujem po Starej Ľubovni, vidím, že ani mesto nie je výnimkou. Je to teda nejaký návrh, aby sa naše orgány nenudili a mohli sa tváriť, že niečo robia a nespia na vavrínoch. Peter Foľvarský: – Podľa mňa je to choré. Cyklisti sú presne takými istými účastníkmi cestnej premávky, ako iní. Okrem toho veľmi často chodia s bicyklami po chodníkoch, kde im môže vbehnúť do cesty dieťa, mamička s kočíkom, alebo dôchodca. A nešťastie je na svete. Štefan Kunderla: – Myslím si, že cyklisti, ako aj vodiči, by nemali mať žiadny alkohol v krvi! Tak isto ako auto je aj bicykel dopravný prostriedok a dokáže pri používaní ohroziť premávku, ľudí a majetok. Alkohol vnímam ako všeobecný problém a nemala by jeho prítomnosť byť akceptovaná pri žiadnych činnostiach, kde je potrebná pozornosť a sústredenie i tiež, pri ktorých by boli ohrozené zdravie a majetky ľudí.   


bottom of page