• Anna Lazorčáková

Obchody sú síce otvorené, ale bez zákazníkov

Prevádzky v Starej Ľubovni sú síce otvorené, ale zákazníkov je málo. Majitelia museli pristúpiť k nechceným opatreniam. Pokles tržieb zaznamenávajú viacerí, medzi nimi aj obchody s klenotmi, kadernícke služby či stravovacie podniky.



Obávajú sa, že ak to takto pôjde ďalej, budú nútení zavrieť. Aj keď veria, že tomu predídu.

V minulých dňoch platil zákaz vychádzania s výnimkami. Patril tam nákup v najbližších potravinách, lekárni, drogérii, cesta na poštu, do banky, poisťovne, čistiarne, autoservisu

a čerpaciu stanicu. Viacerí majitelia museli prevádzky zavrieť. Ľudí v  meste bolo málo, nehovoriac o zákazníkoch. Od minulého týždňa sú obchody opäť otvorené, avšak s viacerými zmenami.


Krátia otváracie hodiny, aj prepúšťajú

Zákazníci nemôžu konzumovať jedlo a nápoje v interiéri. Stravovacie zariadenia ich predávajú len zabalené so sebou. „Od začiatku máme obaly na stravu, takže sme nemuseli dokupovať žiadne stroje. Jednorazové balenie na jedlo je najlepšou hygienickou formou. Naraz rozvážame viacero obedov, preto sme nenavýšili ceny za balné a dovoz. Zvyšovať ceny v tomto dianí, keď nefunguje nič, by bol nezmysel,“ uviedol Slavomír Kaleta, jeden z majiteľov stravovacej prevádzky. Ako poznamenal, kvôli nízkemu počtu zákazníkov museli pristúpiť k určitým opatreniam. „Predtým sme mali otvorené od 10. do 16. hodiny, teraz sme skrátili otváracie hodiny. Ľudia majú menej odpracovaných hodín. Museli sme ukončiť aj dohody s ľuďmi, ktorí si privyrábali, ostalo iba jadro zamestnancov. Keďže časť služieb firmy – zabezpečovanie rodinných osláv, svadieb, karov a podobne nefunguje vôbec, takto tlačíme pred sebou aspoň nulu,“ povedal S. Kaleta a položil rečnícku otázku: „Čo je lepšie? Pracovať, aj keď v takto obmedzenom režime alebo nepracovať vôbec a poslať zamestnancov domov?!“


Majitelia stravovacej prevádzky Ľubomír a Slavomír Kaletovci nateraz udržiavajú chod prevádzky vďaka rozvozu i tomu, že si zákazníci chodia pre zabalené obedy.


Dôvod na optimizmus nemajú ani v iných prevádzkach. „Sú dni, keď zlatníctvo zavrieme a skončíme skôr. Niekedy prevádzku nenavštívi nikto alebo ľudia prídu len s maličkosťami – vymeniť baterku do hodiniek alebo opraviť šperk,“ priblížili nám situáciu v obchode so šperkami Daniela Knapíková, ktorá by ale iste nechcela prísť o živobytie a verí, že vianočné nákupy to ešte sčasti zachránia. Ku kráteniu otváracieho času sa pridala aj majiteľka kaderníctva Zuzana Pompová, ak nemá objednávky, nepríde vôbec.


Tržby nižšie alebo žiadne, žiadajú pomoc od štátu

Pokles zákazníkov znamená logicky úbytok financií. „Október ešte nemáme vyfakturovaný, ale okolo 30 - 40 percent je to určite. Málokto príde pre denné menu. Predtým sa stravovalo v reštaurácii aj 150 ľudí, a to nehovorím o vývoze. Tým, že teraz sú zatvorené niektoré reštaurácie, sa nám trochu posilnila donáška jedla,“ povedal S. Kaleta a doplnil, že by chceli od štátu minimálne náhradu za nútené zatvorenie, aby pokryli aspoň náklady za nájom.


Ako nám povedala majiteľka zlatníctva, aj ona zaznamenala veľký pokles. „Nie 20 - 30 percent, ale 80! Poznačilo nás to. Požiadali sme o finančnú podporu za straty v prvej vlne, aj sme ju dostali. Plánuje tak urobiť aj teraz,“ priblížila D. Knapíková.





Výpadok tržieb v kaderníctve odôvodňuje zas Z. Pompová tým, že sa nekonajú svadby, stužkové slávnosti a oslavy. A počas apríla bolo kaderníctvo dokonca úplne zatvorené. Z. Pompová si preto zistila informácie o príspevku, poradila sa s účtovníčkou a kompenzáciu jej vyplatili. Bola by rada, ak by jej príspevok schválili aj teraz.


Aj v týchto dňoch môžu fyzické a právnické osoby požiadať na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny o dotáciu. Viac informácií nájdu na www.upsvr.gov.sk.


Článok bol publikovaný v ľubovnianskych novinách č. 42 (10. november 2020)


Anna Lazorčáková,

foto: ĽMS












Prihláste sa na odber našich

e-mailových správ

  • White Facebook Icon

Ochrana osobných údajov | © 2020 Ľubovnianska mediálna spoločnosť, s.r.o. | S podporou bajan.sk