top of page
  • Mário Veverka

Rekordný rok v separovaní

Updated: Jul 23, 2020


Presne 904 ton komodít separovaného zberu odovzdal vlani na recykláciu EKOS. Nielenže tým zdvojnásobil množstvo z roku 2014, ale navyše, spravil aj rekord. V jeho dvadsaťročnej histórii totiž ide o absolútne najvyššie číslo.


To predchádzajúce (784 t) pritom najzelenšia mestská eseročka prekonala o 120 ton. Pod rekordný zápis sa podpísalo hlavne sklo, ktorého na spracovanie odišlo presne 575 t, (v r. 2014 310 t). Percentuálne výrazný nárast zas zaznamenal papier (170 t/28 t), stúpol však i objem vyzbieraných plastov (86 t/53 t), tetrapaku (25 t /2 t) či elektroodpadu (z 11,5 na 39 t). Nielen tieto cifry však tešia firmu na Popradskej ul. Dobrou správou tiež podľa Juraja Špesa je, že problémy nie sú ani s výkupom. Spracovávatelia im totiž momentálne odoberajú všetko, hoci za menej než zvyčajne. „Súvisí to aj s nízkou cenou ropy. Keďže výrobky z nového plastu sú lacnejšie, recyklát nie je až taký hodnotný,“ naznačil dôvod výkonný riaditeľ a konateľ EKOS, spol. s r. o.

Od minulého roka sa v EKOS-e dotriedzuje aj „drogériový“ plast, t.j. nádoby od  čistiacich prostriedkov, pracích gélov či aviváží.


ODĽAHČENÉ ROZPOČTY I keď nie priamo cenu, tento rok ovplyvní triedený zber aj legislatíva. Prvého januára totiž do platnosti vstúpil nový zákon o odpadoch, v ktorom je najdôležitejšou zmenou fakt, že separovaný zber už nebudú, ako podotkol J. Špes, financovať samosprávy. „Zákon zaviedol povinnosť výrobcov, baličov a plničov, teda tých, ktorí uvádzajú na trh obaly, zaplatiť ich zber a recykláciu. No a aby to splnili, založili tzv. OZV-éčka – organizácie zodpovednosti výrobcov.“ Staroľubovniansky región má podpísanú zmluvu s NATUR-PACK-om, ktorý by mal, na základe dohody, preplatiť EKOS-u náklady na separovaný zber vo výške 150 tisíc eur/ročne. „To znamená, že keď stál v nejakej obci tri tisíc eur, organizácia túto sumu zaplatí zberovej spoločnosti. Tým spôsobom to už nepôjde z rozpočtu samospráv,“ vysvetlil zmenu v praxi šéf mestskej eseročky. No ako dodal, NATUR-PACK však bude kontrolovať systém zberu. A pokiaľ bude vo vreciach či kontajneroch veľa nečistôt, tak ich nezaplatí. „Ide teda o to, aby sa separovalo správne. Aby nedochádzalo k tomu, že nám ľudia hodia medzi papier plienky. Tie totiž znehodnotia obsah v celej zbernej nádobe. Dokonca, pokiaľ dôjde k porušeniu celistvosti obalu, aj náklad v aute,“ upozornil J. Špes.


NOVÝ RENAULT Apropó, auto. Na zber triedeného odpadu EKOS dlho používal len jedno vozidlo – Renault Midlum. Situácia sa však na jeseň 2015 zmenila. „Samozrejme, keďže došlo k nárastu zberu využiteľných zložiek odpadu a začali sme tiež do kompostárne vyvážať bioodpad, staré auto, ktoré máme už šestnásty rok, stále využívame. Nový Renault zavádzame do zberu postupne a využívame ho najmä na zber plastov,“ povedal na margo vítanej posily odstupujúci riaditeľ, ktorý od nej očakáva nižšie náklady na opravy i prevádzku a minimálne 16-ročnú životnosť.

Vítaná posila už brázdi cesty regiónu. Jej prácu však niekedy zbrzdia vodiči, ktorí svoje autá odstavia v blízkosti „farebných“ kontajnerov.  


Moderné zberné vozidlo, súčasťou ktorého je i špeciálna lisovacia nadstavba, dodala pezinská firma Hyca. Jeho kúpu podporil Recyklačný fond čiastkou 60 000 €, ďalších 66 tisíc zaplatilo Mesto Stará Ľubovňa. Túto sumu, spolu s poistkami, však po dohode uhradí EKOS.


bottom of page