top of page
  • Peter Rindoš

Vlakový grafikon po novom: Viacerých študentov či pracujúcich zmena nepoteší

Updated: Dec 11, 2022

Železnice od 11. decembra rušia a menia niektoré vlakové spojenia v regióne Starej Ľubovne. Zmeny sa majú dotknúť najmä študentov, ale aj časti ostatnej cestujúcej verejnosti. Podľa prevádzkovateľa treba za všetkým hľadať lepšiu efektivitu.


K zmenám dochádza od nedele, kedy vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok. „Internáty v Prešove nám zatvárajú prakticky hneď poobede, vlak do Ľubovne nám pôjde až o štvrť na päť. Ak budeme chcieť ísť domov hneď, do natrieskaného autobusu sa bude problém dostať,“ povedal Marek, jeden z množstva študentov v krajskom meste. Narážal tak práve na nový grafikon, ktorý plánuje odchod vlaku na neskorú hodinu z Prešova do Starej Ľubovne. „Je to nelogické, navyše radenie vlaku na trati Lipany-Plaveč-Stará Ľubovňa má byť motorovou jednotkou s nedostatočnou kapacitou. Pri nedávnom sčítaní cestovalo na uvedenom úseku tak v piatok, ako aj v nedeľu okolo 250 pasažierov,“ potvrdil nám jeden zo železničiarov.


Viacero zmien

Ďalšou zmenou je aj zrušenie priameho zachádzania vlaku z Košíc do Čirča počas víkendov, súprava zostane čakať už iba v Plavči. Asi pre 26 študentov z tejto obce tak môže nastať problém dostať sa priamo na ťažiskovú stanicu. „Bolo nám to dosť neskoro avizované, každopádne to riešime, náhradou by malo byť zabezpečenie autobusovou dopravou,“ povedal Michal Didik, starosta Čirča.


Správou, ktorá nepoteší, je aj zrušenie priameho nedeľňajšieho spoja z Plavča do Popradu. Študenti, ktorých počet je podľa našich zistení asi dvadsať, by tak museli na stanici v Starej Ľubovni čakať hodinu. Navyše na konečnú do Popradu by pricestovali krátko pred pol desiatou večer, kedy sú už internáty zatvorené.

„Podľa grafikonu má byť tiež zrušený ranný spoj v pracovných dňoch na trase Poprad-Stará Ľubovňa s príchodom o 6.58. Dopravca ho označil „Ide odo dňa vyhlásenia“, čo prakticky znamená, že ho nemusia vôbec pustiť. Zas len na to doplatia študenti a občania dochádzajúci za prácou,“ poznamenal železničiar. Ako nám potvrdil dopravca, všetko je vec financií. „Jeho zavedenie je závislé od dodatočnej akceptácie a schválenia zo strany objednávateľa Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky,“ reagoval Tomáš Kováč, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).


Reagoval aj kraj

Zmeny, ktoré uvádza nový grafikon, sú podľa dopravcu najmä otázkou financií. „V tejto súvislosti je nutné uviesť, že pre zabezpečenie obsluhy územia verejnou dopravou je pripravovaná aj ponuka prímestskej autobusovej dopravy, ktorej objednávateľom a garantom je Prešovský samosprávny kraj prostredníctvom Integrovaného dopravného systému (IDS) Východ,“ uviedol hovorca ZSSK. Zároveň dodal, že prípadnú nedostatočnú kapacitu na niektorých úsekoch budú riešiť so súhlasom ministerstva.

K avizovanému grafikonu mal pripomienky aj Prešovský samosprávny kraj. Ten reagoval aj prostredníctvom listu od župana, v ktorom zaznelo viacero protiargumentov. Viac naznačí ďalšia budúcnosť, a to aj s prípadnými reakciami verejnosti.


Peter Rindoš, foto: autor, archív

Článok bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 46 (7. december 2022)



bottom of page