top of page
  • Mário Veverka

Naše cesty testovali profesionáli

Updated: Jul 7, 2020


DSC_1627

Atmosféru veľkých cyklistických pretekov, mnohým doteraz známym len z televíznych obrazoviek, zažilo prvý májový deň mesto pod Ľubovnianskym hradom. Po dvadsiatich rokoch totiž hostilo prestížny Karpatský pretek kuriérov (KPK) považovaný za Giro d’Italia cyklistov do 23 rokov.


Projekt, ktorý vznikol ešte v roku 1975 a ktorý si kladie za cieľ pripomínať spoluprácu ilegálnych skupín z krajín V4 počas II. svetovej vojny, mal na Slovensku tri etapové centrá. Pod to, že k nim patrila aj Stará Ľubovňa, sa podľa ich riaditeľa pretekov podpísala história – a to nielen kuriérov, ale i samotnej Tour. „V roku 1998 som bol na nej rozhodcom a keď sa vracala na Slovensko, chcel som tu opäť prísť. Máte totiž pekný región,“ prezradil hlavný dôvod výberu Tomasz Wójcik. Hoci na začiatku KPK nasadlo do sediel 112 jazdcov v z 11 krajín Európy, do 4. etapy ich nastúpilo už len 90. V drese lídra vyrazil na staroľubovnianske cesty Holanďan Sjoerd Bax, taliansky Cycling Team Friulli bol pred štartom dekorovaný ako najlepší tím doterajšieho priebehu. A chcel ním ostať aj po dojazde do cieľa. „Je to veľmi kopcovitá etapa. Budeme sa teda snažiť ostať na špici a čakať, čo sa bude diať,“ naznačil jeho taktiku Alberto Giuriato, ktorému v individuálnom poradí patrila 6. priečka. S obdobnou stratégiou sa na tri okruhy cez Hniezdne, Toporec a Haligovce vydala i štvorica Slovenského národného tímu. Tá v celkovej klasifikácii trochu zaostávala a na prvú trojku strácala cez tri a pol minúty. „Nie som v top desať, budeme sa teda prispôsobovať ostatným tímom a držať sa vpredu čo najdlhšie. Myslím si, že niektoré družstvá budú chcieť útočiť. Uvidíme len, či to bude hneď v prvom kopci alebo poslednom,“ uviedol najvyššie postavený Slovák Juraj Belan.

DSC_1597

LÁŽO – PLÁŽO Takmer 155 km dlhá etapa sa však napokon vyvíjala úplne inak. Už krátko po štarte totiž unikol Ukrajinec Shcherban, ku ktorému sa pridali Migaš s Kvasinom a ich náskok s pribúdajúcimi kilometrami narástol až na sedem minút. Pelotón ale nereagoval, nad čím po dojazde krútil hlavou aj Matúš Stoček zo Slovenského národného tímu. „Mysleli sme si, že po krátkej časovke na Hrebienok bude väčšina ľudí odpočinutých a bude sa pretekať hneď od začiatku. No na desiatom kilometri unikli traja ľudia, balík ich nechal a každý sa tváril, že mu to absolútne nevadí,“ nechápal trochu počínanie hlavného poľa muž, ktorý cieľ preťal ako ôsmy v poradí. Na jeho slová vzápätí nadviazal J. Belan – podľa neho to bola oddychová etapa. „Išlo sa voľne, rozprávali sme sa, nikomu sa nechcelo jazdiť. Všetci vyzerali spokojní,“ zhrnul jej priebeh priebežne 20. muž celkového poradia.

DSC_0048

nak, z toho, že im nikto po celý čas nedýchal na krk, ostali prekvapení aj traja „uprchlíci“. Ako totiž podotkol Filip Kvasina, sám neveril, že únik vydrží až do konca.„Etapa bola veľmi ťažká, zhruba 70?km pred cieľom som už bol trochu unavený, ale môj športový riaditeľ povedal, aby som ju vyhral,“dodal pretekár stajne CT Kranj, ktorému sa to napokon i podarilo. Za mladým Slovincom finišoval Poliak Migas, tretí skončil iniciátor úniku Shcherban. Priebežnými lídrami ostali, napriek 37 sekundovej strate, S. Bax a talianske zoskupenie Cycling Team Friulli.




REKLAMA PRE MESTO Mimochodom, aj keď sa etapové preteky Okolo Slovenska mestu v poslednej dobe „vyhýbajú“, na cyklistickej mape SR dáva Stará Ľubovňa o sebe vedieť nielen singletrailami. Pravidelne totiž hostí jedno z kôl amatérskej Východ Road ligy a zabúdať netreba ani na krosový Memoriál Juzeka Hutníka. „Vidno, že pretekárska cyklistika ide u nás v posledných rokoch trochu do popredia, čoho dôkazom sú i tieto preteky patriace medzi top na svete,“ uviedol Ivan Saloň, podľa slov ktorého ide nepochybne o veľkú reklamu pre mesto. Čo vzápätí potvrdil aj jeho primátor: „Je to podujatie, ktoré nie je určené len pre obyvateľov Starej Ľubovne a okolie, ale vnímam ho aj ako propagáciu cyklistiky ako takej. A myslím si, že pozdvihne naše mesto i v očiach širokej verejnosti,“ netajil spokojnosť s pridelením statusu „etapového centra“ Ľuboš Tomko, ktorý potvrdil, že Starú Ľubovňu čakajú i ďalšie podujatia. A tiež dobudovanie cyklistickej infraštruktúry. Ako totiž podotkol, „momentálne netrpezlivo čakáme na vyhodnotenie projektu cyklochodníka pred autobusovou u stanicou smerom do Chmeľnice a možno ďalších v rámci regiónu.“ Na doplnenie, k popularizácii Saganovho športu prispeli v utorok aj sprievodné podujatia KPK. Súčasťou oficiálneho programu na Námestí gen. Štefánika boli aj súťaže pre deti na bicykloch a odrážadlách.

DSC_1608

Európska elita mládežníckej cyklistiky prešla počas šiestich dní v sedle takmer 1000 kilometrov a preťala hranice troch krajín – Maďarska, Poľska a Slovenska. Celkovým víťazom sa napokon stal Filip Maciejuk z Poľského národného tímu, medzi tímami triumfoval Delta Cycling Rotterdam. Najlepšieho Slováka – J. Belana, klasifikovali na 20. mieste (+5,36 min.).


Text a foto: Mario Veverka, Ján Petrus


Článok bol publikovaný v ĽN č. 18 (9. mája 2018)


bottom of page