web_lms_500x200_bec_ceny.jpg
web_lms_500x200_bec_ceny.jpg
  • Mário Veverka

Ilustrácia – ďalší rozmer príbehu

Updated: Jul 3, 2020


DSC_0061

V rámci Stonožkového čítania už Ľubovnianska knižnica (ĽK) hostila mnohých spisovateľov. Autorov detských kníh však v posledných týždňoch vystriedali ilustrátori. Školáci sa tak presvedčili o tom, že v knihe nie sú dôležité len písmená.


Najskôr sa treba knihy poriadne nadýchať. Potom z nej vybrať vizuálne najzaujímavejšie motívy, tie naskicovať a dodať im farbu. Nakoniec všetko odkontrolovať tak, aby to, čo je v texte modré, bolo modré a nie napríklad zelené – asi takto na svet prichádzajú ilustrácie, ktoré hlavne malému čitateľovi predostrú ďalší rozmer príbehu. „Ilustrácie sú výraznou súčasťou knihy a deti si ju často vyberú práve podľa obrázku,“ prezradila dôvod, prečo sa v rámci Stonožkového čítania predstavujú deťom nielen autori textov, Zuzana Lukačovská. Navyše, ako dodala, im ilustrátor ponúkne svoj pohľad na tvorbu knihy, „pričom tak môžu nahliadnuť do jeho kuchyne.“ A presne to najprv spravil Miroslav Regitko, workshop s ktorým bol pre stonožkárov z III.C a III.A ZŠ Komenského skvelým zážitkom. Nestáva sa totiž často, že môžete ilustrátorovi nakúkať cez plece a sledovať, ako pod jeho rukami vzniká obrázok. „Navyše, do toho vášho potom dokreslí veci, aké by vám nenapadli, a tak spolu vytvoríte niečo krásne a veselé,“ dodala pracovníčka ĽK.


OSLOVIŤ I NAUČIŤ

DSC_0074

Rodáka z Hnúšte tvoriaceho v Šali potom vystriedala čistokrvná Prešovčanka. Siedmeho novembra sa so žiakmi stretla Katarína Ilkovičová, ktorá má na konte už 35 prevažne detských kníh, vrátane jednej portugalskej.

„Charakteristické pre mňa je možno to, že často používam tradičné techniky – teda maľujem ručne a počítač využívam menej,“opísala samu seba absolventka Akadémie výtvarných umení v Krakove, ktorá má rada, keď ilustrácia posúva príbeh ďalej a rozvíja fantáziu čitateľa.„Je pritom dobré, pokiaľ ho nielen osloví, ale tiež čosi naučí – napríklad netradičným farebnostiam. Obrázok totiž nemusí vždy „žiariť“, no dieťa sa môže na ňom stretnúť aj s inými farebnými kombináciami než v bežnom živote,“dodala K. Ilkovičová.

DSC_0051

Malí školáci zo ZŠ Za vodou, sv. Cyrila a Metoda i Novej Ľubovne sa v ĽK dozvedeli nielen množstvo zaujímavostí, ale vzali do rúk papier, pastelky, lepidlo a nožnice, aby spoločne vdýchli život zázračnému rozprávkovému lesu. A čo vytvorili? – Stromy, víly (lesné, lúčne) a tiež, ako prezradil Novoľubovňan Marek Salamon, „chalúpku so škriatkom a vtáčikom na streche.“


Mimochodom, X. ročník Stonožkového čítania bude pokračovať inscenovaným čítaním a besedami so spisovateľmi. Ešte predtým (16. novembra) však pred rodičov predstúpi Ľudmila Hrdináková, aby im vysvetlila, prečo je pre deti dôležité čítanie. V toto prípade hlboké literárne a nie sledovanie statusov na sociálnych sieťach. Kampaň z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom. Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 42 (13. november 2018)


DSC_0057

DSC_0063
DSC_0060

#ilustrácie #Ľubovnianskaknižnica #Stonožkovéčítanie