top of page
  • Mário Veverka

Dievčatá (aj) v mužskej koži

Updated: Jul 9, 2020


24129960_1753886908249152_3500735059626059942_n

Mesto gondol, hriechu, romantiky či Kráľovná Stredomoria – aj takéto pomenovanie dostali svojho času Benátky. A práve do nich, do 16. storočia, sa koncom novembra preniesli desiatky Staroľubovňanov. Pred ich zrakmi sa totiž rozvinul príbeh bohatého kupca Pantalóneho, ktorý dovtedy poškuľoval po iných, kým naň manželka so sluhom „neušili“ búdu.



Samozrejme, Commedia dell´arte má mnoho verzií. Tá, ktorú v Galérii Provinčný dom stvárnila Baronetta, bola, podľa jej vedúcej, písaná pre detského herca. Avšak skôr ju asi pochopil dospelý divák. „Väčšinou sme zvyknutí, aspoň teda v Starej Ľubovni, že deťom hrajú deti. Povedala by som, že Baronetta je iná práve v tom, že naše inscenácie skôr nútia diváka alebo samotného herca premýšľať inak, než pri rozprávke,“ uviedla na margo trochu „revolučného“ počinu Barbora Repková. I keď, ako dodala, dievčatá skúšali hru dlhšie („s tým, že skúšky sme mali naozaj striedmo – niekedy štyri do mesiaca, inokedy jednu”), pred publikum sa s ňou postavili po prvý raz. Možno aj preto im, z pohľadu režisérky, robilo najväčší problém zbaviť sa stresu. „Čo je ale prirodzené. Takže miestami bolo trému cítiť, no popasovali sa s ňou a zvládli to výborne. Som na ne hrdá,“ vyzdvihla baby po premiére duša Baronetty, ktorá im vzápätí zložila aj druhú poklonu. V hre totiž prevažovali mužské postavy, absenciu tohto elementu ale na javisku nebolo vôbec poznať. „Napríklad taká Natálka Príhodová sa úlohy bláznivého vedca Dottóreho zhostila úplne

24131231_1753886911582485_5422532813818552390_n

bravúrne, hoci všetkým by som mohla zatlieskať,“podotkla B. Repková, podľa slov ktorej dievčatám komediálna 45-minútovka sadla„a dosť sa posunuli, čo sa herectva týka.“


Päť FUNKCIÍ Pravdupovediac, vo svete filmu či divadla nie je nič výnimočné, keď si režisér strihne úlohu, resp. ak sa na režisérsky stolec posadí herec. V prípade B. Repkovej však tento zoznam treba rozšíriť – o kostyméra, dramaturga i scenáristu. V koži koho sa ale cíti najlepšie? „Ťažko povedať. Pre mňa je každá rola jednoducho Divadlo – ucelená kocka, ktorú milujem. Preto mám každú jednu vec rada, no ak by som si mala vybrať, bolo by to herectvo alebo režisérstvo,“ vybrala si po krátkom váhaní umelkyňa, ktorá v Baronette drží v rukách režisérsku taktovku. A často aj ihlu a niť. Bez jej šiat by totiž Commedia dell´arte stratila svoje čaro. „U mňa to je tak, že mám hneď predstavu, čo tam chcem. Neviem, či by som to nazvala inšpiráciou, skôr som si na internete hľadala šaty barokového štýlu, aby som vedela, ako to ušiť. Ale s kostýmami mi dosť pomohla mamka, takže jej ďakujem,“ odpovedala na otázku, odkiaľ vzala námet na predlohy, mladá žena.

24131281_1753886781582498_1849151137648588310_n

Mimochodom, kto nebol na premiére štvrtého počinu Baronetty, môže ľutovať. Pretože to, či sa bohaté zdobené šaty, rozviate plášte a parochne opäť vytiahnu na dosky znamenajúce svet, B. Repková ešte nevie. Ako totiž vysvetlila, všetko bude závisieť od jej pracovnej vyťaženosti.„Samozrejme, komédiu by sme chceli zreprízovať. Kedy – to ukáže čas. A vlastne, od jeho dostatku sa uvidí, či začneme skúšať aj niečo nové…“

Foto: archív B.R.


Barbora Repková: „Vo svojej podstate nie som ani herec, ani režisér, som žurnalista. Ale divadlo a herectvo milujem, veď sa mu venujem približne 7 rokov. Je to ako nákaza, aj keď chcete odísť pritiahne vás späť, už niet úniku,“ uviedla po premiére B. Repková, ktorá miluje z malých častí vytvoriť niečo veľké. „A keď vidím celok, ktorý funguje, je to „extáza.“


OSOBY A OBSADENIE Slúžka Kolombína a kupec Pantalóne: Katarína Pilátová

Pantalóneho žena Julietta: Slávka Sabolová Bláznivý doktor medicíny Dottóre a sluha Trufaldíno: Natália Príhodová Starosta Benátok Don Giovanni: Júlia Malastová, Mestské paničky – Jina: Simonka Príhodová, Bianka: Barbora Repková, Carla: Dominika Džurňáková


Článok bol publikovaný  v ĽN č. 46-48 (19. decembra 2017)


bottom of page