top of page
  • Mário Veverka

Zaujalo nás: Čo reforma, to deforma?

Updated: Jul 28, 2020


skolstvo

Bývalý minister školstva Juraj Draxler tvrdí, že zlé výsledky našich školákov v medzinárodnom porovnaní nás musia znepokojovať a je potrebné ich riešiť. Východisko vidí aj v lepšej podpore učiteľov a riaditeľov škôl.                                        (www.pravda.sk, www.facebook.com)


Neoverené metódy učenia, zlé učebnice, nekontrolovaný rast škôl rôzneho typu, vplyv rodičov na školu a k tomu nástup mladých učiteľov, ktorých zaujímali viac platy ako tzv. pedagogické umenie – všetko toto sa, podľa názorov z internetu, podpísalo pod fakt, že slovenský národ „hlúpne.“ „V roku 2006 mali žiaci výsledky v PISA lepšie než teraz. Pritom pedagógovia vtedy mali nižšie platy. Nie je zníženie kvality vyučovania dôsledkom reforiem, ktoré odvtedy prebehli?“ položil logickú otázku Andreas z Košíc, s ktorým súhlasili mnohí, vrátane 41-ročného Jána P. Ten si navyše myslel, že školstvo stojí nad priepasťou a pred pádom ho nezachráni ani zvýšenie platov učiteľov. „Cesta nahor je len jedna – prerobiť osnovy a zredukovať niektoré predmety, ktoré zbytočne zaťažujú deti a venovať sa matematike, slovenčine a rozvoju samostatného myslenia,“ navrhol Staroľubovňan, ktorý podľa vlastných slov nechápe, načo majú žiaci vedieť vyplniť „slepú mapu“ riek Austrálie, „prípadne dopodrobna poznať Francúzsku revolúciu s dôvodmi, menami, dátumami a dopadmi.“ Za pravdu mu dala aj pedagogička, ktorá sa po desiatich rokoch vrátila do školstva a privítala ju tam zlá pracovná atmosféra i učebné osnovy odborného predmetu predpisujúce už niekoľko rokov neaktuálne učivo. Ako poznamenala, vtedy si uvedomila, že platí rovnica – aká spoločnosť, také školstvo. A žiadne, ani najracionálnejšie reformy, to nedokážu zmeniť.                       

Myšlienka z internetu:


„Problém je nielen v osnovách a metódach vyučovania, ale i rodičoch, ktorí sa deťom sa nevenujú. Zavrú ich do izby, nech majú pokoj, a tak to potom vyzerá.“


Comentarios


bottom of page