Strukoviny boli popri obilninách základnou zložkou výživy ľudí na celom svete od počiatku dejín. Tieto plodiny sú pre človeka užitočné aj tým, že tvoria významnú zložku krmovín hospodárskych zvierat.
![](https://static.wixstatic.com/media/6fe71d_ab634db15f7f4f039ad0392e0539a4c0~mv2.jpg/v1/fill/w_147,h_131,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/6fe71d_ab634db15f7f4f039ad0392e0539a4c0~mv2.jpg)
Pestovanie strukovín bolo veľmi rozšírené nielen v roľníckych rodinách, ale aj na šľachtickom dvore. Veľkú spotrebu strukovín si vyžadovali aj časté a dlhotrvajúce pôsty. V čase pôstu bola strava striedma, čo pre organizmus človeka malo racionálny význam.
Aj na Slovensku boli zásadné rozdiely medzi spôsobmi stravovania mešťanov a ľudových vrstiev. Mestské múzeá a skanzeny nám približujú a dokumentujú lokálny charakter stravovacej kultúry. V tomto čase sú expozície zamerané aj na pôstne obdobie. A tak sa pri našom putovaní po regiónoch aj v pohraničných oblastiach dozvedáme zaujímavé a užitočné informácie.
Hrach na veľa spôsobov
Dozvedáme sa, že k najstarším kultúrnym plodinám známym od staroveku patrí hrach. Vraj ho ľudia jedli už po tisícročia ako typickú strukovinu. Nechali ho na poli dozrieť a vylúpané suché semená varili ako kašu alebo polievku. V čase nedostatku obilnín sa mlel aj na múku, z ktorej piekli hrachový chlieb. K rituálnym jedlám starých Slovanov patril tiež uvarený hrach podávaný s medom, makom alebo rozvareným sušeným ovocím. Ďalej sa dozvedáme, že veľmi stará forma úpravy hrachu na pokrm sa zachovala až do 20. storočia v niektorých oblastiach Čiech a Moravy. Ide o „pučálku“ alebo „pálenec“, ktoré sa pripravovali tak, že sa hrach nechal vo vode a teple tak dlho, až naklíčil a potom sa buď jedol surový, alebo sa rýchlo nasucho opražil. Kedysi dávno vraj v pôste predávali „pučálku“ aj v Prahe na trhu v Kotcích baby – pučálnice asi tak, ako dnes vidíme predávať jedlé gaštany, keď hrach pražili v prenosných kotloch. Zo starších písomností a dokumentov o konzumácii „pučálky“ vyplýva, že sa jedla málo osolená alebo osladená a prežívala ako typické pôstne obradové jedlo na tzv. Škaredú stredu.
Zabudnúť ale netreba ani na bôb, ktorý patrí zrejme k najstarším strukovinám ľudstva, píše sa o ňom už v Starom zákone.
![](https://static.wixstatic.com/media/6fe71d_5949155f0f0847c4a572e708f539b93e~mv2.jpg/v1/fill/w_147,h_184,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/6fe71d_5949155f0f0847c4a572e708f539b93e~mv2.jpg)
Príprava hrachovej pučálky, z knihy Praha neznámá, Petr Ryska.
Aj vo svete
Pôvodnú prípravu hrachu na obradové jedlo pod názvom „hrachový kyseľ“ dokladá z minulosti aj Bielorusko. Rozvarený hrach sa prepasíroval cez sito a takto získaná masa sa nechala odstáť a stuhnúť. Jedlo sa rozkrájalo na kúsky a polialo roztopeným maslom. Aj v starej Rusi bol hrach známy ako rastlina symbolizujúca prosperitu. Aj v Poľsku sa podával uvarený celý hrach poliaty rastlinným olejom alebo maslom, uvarený hrach s kyslou kapustou, sušeným ovocím alebo aj na sladko s medom.
Pri obzretí sa do minulosti sa ďalej dozvedáme, že hrachová polievka a hrachová kaša, hrach uvarený s kapustou alebo krúpami, patrili medzi bežné a rozšírené jedlá aj u nás. V 19. storočí bol cenený najmä hrach pestovaný v oblasti Spiša a Turca.
Dôležitosť strukovín
Strukoviny boli popri obilninách základnou zložkou výživy ľudí na celom svete. K tradičným strukovinám u nás stále patria: bôb, fazuľa, hrach a šošovica. V roľníckych kultúrach mali strukovinové jedlá pôvodne rituálny význam a symbolizovali želanú prosperitu, podobne ako obilniny. Nie nadarmo Slovania oddávna zdobili hlinený hrniec na kašu ornamentom v tvare vlnovky, ktorá mala kedysi rituálny charakter, symbolizovala rodinné zásoby, ktoré mohli počas roka kolísať, ale nesmeli klesnúť pod určité množstvo. Kaša sa v minulosti podávala na spoločnej mise, z ktorej sa brala lyžicou. Stôl a misa priťahovali rodinu k sebe, a tak všetci doma piľnovali, aby sa nerozbila.
Roľníci sa každý deň dotýkali pôdy, zapodievali sa jej vlastnosťami a postupným bádaním. A tak so svojím zdravým sedliackym rozumom prišli na to, čo sa do pôdy „hodí“ a čo nie. Túto jej vlastnosť vystihuje aj stará česká ľudová pieseň: „Na horách sejou hrách, na doline čočku...“
Spracovala: Viera Mošoňová
(Pozn.: Materiál bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 13, 5. apríla 2023)