top of page
  • Writer's pictureRedakcia ĽN

Nespíte dobre? Pomôžu vám v spánkovom centre

Na ťažkosti so spánkom sme si mnohí už tak zvykli, že ich ani nepokladáme za problém. Zvaľujeme ich na počasie, vek, starobu či pridružené choroby. Nie je to však v poriadku, pretože spánok je pre ľudské telo mimoriadne dôležitý. A neplatí to iba pre deti, mamy na materskej, manažérov či seniorov. Ak zle spíte, odrazí sa to na vašom psychickom i fyzickom zdraví. Doslova.


Kvalitný spánok je dôležitý pre naše zdravie, psychiku, emocionálnu pohodu, ale aj fungovanie pamäti. Pri nedostatku spánku mnohé telesné procesy neprebiehajú tak, ako by mali. Organizmus je menej výkonný, zvyšuje sa únava, podráždenosť, vytočí nás aj malá hlúposť, obranné mechanizmy nefungujú dostatočne, a preto sme aj náchylnejší na choroby. Mnohé štúdie potvrdili, že dlhodobý nedostatok spánku môže viesť k vzniku rôznych civilizačných ochorení a stojí aj za nejedným srdcovým zlyhaním.


Optimálne 8 hodín denne

Toto číslo sa týka dospelých. Ak chcete na svojom spánkovom režime popracovať, choďte spať ideálne medzi 22. a 23.00 hodinou, do polnoci sa totiž vylučuje v organizme najviac hormónov. Ak cez víkend žúrujete, sedíte dlhé hodiny pred televízorom či počítačom, alebo robíte na nočné zmeny, vaše telo „pracuje“ neustále. Nie, prebdené noci sa dospať nedajú... Mimochodom, viete o tom, že otestovať svoj spánok by si mali dať aj profesionálni vodiči kvôli eliminácii rizika dopravných nehôd vplyvom mikrospánku?


Chrápete?

Medzi najčastejšie problémy so spánkom patria chrápanie, spánkové apnoe (ide o poruchu spánku, pri ktorej dochádza k zastavovaniu dýchania počas spánku a môže signalizovať ochorenia srdca či vysoký krvný tlak ap.), ťažké zaspávanie, námesačnosť. Podľa výskumov trápia tieto ťažkosti až tretinu Slovákov.

Zastavme sa pri pomerne častom jave – chrápanie. Môže byť za ním krivá nosová priehradka, polypy, v takých prípadoch je nutný operačný zákrok, ale aj obezita, alkohol či fajčenie. Z „babských“ rád sa na zmiernenie chrápania odporúčajú bylinkové čaje (napr. z pamajoránu), spanie na boku či zvlhčovanie vzduchu v spálni, z modernejších sú to spreje a kvapky proti chrápaniu, nosové náplasti. Alebo štuple do uší pre ostatných členov domácnosti..., pretože chrápajúcemu jeho vlastný chrapot až tak neprekáža. Ak však chcete prísť na koreň svojho problému, najlepšie je navštíviť špecialistov na spánok.


Spánkové centrá

Na Slovensku máme približne 15 spánkových centier pre dospelých, najbližšie k Starej Ľubovni je Spánkové laboratórium Sanatórium Tatranská Kotlina vo Vysokých Tatrách (www. santk.sk).

Funguje to pomerne jednoducho. Po objednaní a vstupnej diagnostike strávite (zvyčajne) v spánkovom laboratóriu jednu, prípadne dve noci, pričom váš spánok bude monitorovaný, ide o polysomnografické vyšetrenie spánku. Bude sa skúmať vaše dýchanie, pohyby nôh, intervaly chrápania, činnosť vášho mozgu a srdca, fázy spánku (vrátane REM fázy) atď. Na ďalší deň vám lekár zhodnotí výsledky meraní a odporučí ďalší postup, ktorý môže spočívať v ďalších vyšetreniach u odborníkov (napr. neurológ, pneumológ či ORL), ktorí rozhodnú o prípadnej liečbe. Cena za polysomnografické vyšetrenie spánku sa pohybuje v desiatkach eur, ale mnohí Slováci si svoj spánok už dali vyšetriť a prišli tak na koreň niektorým svojim skrytým ochoreniam, o ktorých ani len netušili.


Niekedy stačí málo

Skôr než do spánkového centra zavoláte a rozhodnete sa riešiť svoj spánok, zamyslite sa nad tým, či vás netrápi nejaká psychická príčina, či neprežívate výrazný stres. Pozor aj na chronické ochorenia alebo užívané lieky, vedľajším účinkom niektorých môže byť nespavosť, preto čítajte dôkladne príbalové letáky. A možno postačí vymeniť matrac, viac vetrať, piť menej kávy a odľahčiť stravu. Spánok je vizitkou vášho zdravia. Ak spíte naozaj zle, skôr či neskôr sa to prejaví.


Dagmar Baluchová, foto: ilustračné: spánkové centrum www.santk.sk

Článok bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 18 (11. máj 2022)


Comments


bottom of page