top of page
  • Writer's picturePhDr. Eva Halamová

Zmenia sa stanice – vlaková i autobusová, k lepšiemu?

Updated: Jul 23, 2020


„Nedávno som priviedla známych zo zahraničia do Starej Ľubovne a musela som sa hanbiť za to, v akom zlom stave sú budovy železničnej a autobusovej stanice. Človek sa bojí dotknúť aj kľučky na dverách, aby sa náhodou nerozpadli a tá špina všade a ošarpanosť. Jednoducho hrôza…,“ tak znel úryvok z emailu našej čitateľky a my sme sa rozhodli zistiť, či sa bude s tým niečo robiť.


Keďže autobusová ani železničná stanica nie sú majetkom Mesta Stará Ľubovňa, radnica môže iba vyzvať majiteľov týchto objektov k tomu, aby vykonali rekonštrukciu. „Čo sa týka autobusovej stanice, momentálne máme na stole žiadosť o rozšírenie objektov v jej blízkosti. Má tam vzniknúť nová autoumyváreň a takisto garáže pre autobusy,“ prezradil nám prednosta MsÚ Aleš Solár. Onedlho by sa ale rekonštrukcie mohla dočkať aj samotná budova. „Termín síce ešte nebol určený, ale projektová dokumentácia na rekonštrukciu sa v tomto období pripravuje,“ ozrejmil Jozef Tomko z BUS Karpaty, s.r.o.

Čo sa týka železničnej stanice, budova bola postavená v roku 1966 a v rokoch 2002 – 2014 tam prebehlo viacero prác súvisiacich s rekonštrukčnými a opravnými prácami, maľovaním, výmenou okien či opravou strešnej krytiny. „Problémom stanice v Starej Ľubovni je to, že v roku 2012 bola vlaková doprava na úseku Stará Ľubovňa – Plaveč – Lipany obmedzená na dva páry osobných vlakov týždenne počas školského roka. Na trati Poprad – Tatry – Stará Ľubovňa v súčasnosti premáva deväť párov pravidelných osobných vlakov denne. Potreba využívania staničnej budovy cestujúcimi je na základe toho minimálna. Ostatné priestory budovy sa využívajú tiež len zhruba na 30 percent,“ vyjadrila sa vo svojom stanovisku hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Z toho dôvodu v súčasnosti žiadne rekonštrukčné práce železnice nechystajú. Bežná údržba sa však vykonáva podľa potreby. Veľkým problémom sú však vandali, ktorí aj po úpravách opätovne priestory stanice devastujú.

Foto: Mario Veverka


Rekonštrukcie a opravy železničnej stanice + 2002: rekonštrukcia osvetlenia vo vestibule, vymaľovanie + 2004: prelepenie strešnej krytiny, (vestibulová časť, služobná časť a prístrešok po celej dĺžke, montáž a osadenie termokáblov do dažďových zvodov a žľabov) + 2012: vymenené okná a dvere v služobnej prevádzkovej časti + 2012: zrušenie vykurovania na tuhé palivo, vykurovanie sa realizuje cez novú kotolňu + 2014: oprava strešnej krytiny nad reštauračnou časťou. Každé 2 – 3 roky sa realizuje maľovanie verejných WC z dôvodu periodického znehodnotenia stien vandalmi.


コメント


bottom of page