Za tento nápad by ho rozhodne mnohí cestujúci pochválili. Študent vysokej školy Matej Dudlák pripravil architektonickú štúdiu, v ktorej navrhol opravu vlakovej stanice v Starej Ľubovni a zároveň výstavbu novej autobusovej. Myšlienka vzbudila veľkú pozornosť na sociálnej sieti.
Študentova práca vznikla na predmete ateliérova tvorba a bola spracovaná na katedre architektúry. Pre Mateja znamenala aj veľkú výzvu. „S touto myšlienkou som sa pohrával už veľmi dlho, pretože ako študent využívam verejnú dopravu pravidelne a vždy ma vedel rozčúliť presun medzi oboma stanicami. V lete sa to dá zvládať, ale v daždi, prípadne počas zimného obdobia je ten presun po rozbitom parkovisku s batožinou o čosi náročnejší,“ povedal budúci inžinier Matej.
Obnovy sú náročnejšie ako novostavby
Návrhu predchádzala príprava podkladov k obom stavbám, potrebné zamerania i vyhotovenie niekoľkých fotografií. „Vedenie železničnej stanice mi poskytlo podklady, ktoré boli konzultované s vedúcou mojej práce. Zhodli sme sa, že budova vlakovej stanice je architektonicky hodnotnejšia ako budova autobusovej stanice, a že sa pustíme do tohto návrhu. Bola to pre mňa osobná výzva, pretože takéto obnovy sa robia o niečo náročnejšie ako novostavby. Najmä ak vychádzate z krásnej funkcionalistickej stavby, ktorú svojím zásahom nechcete znehodnotiť,“ prezradil Matej, ktorý zároveň súčasný objekt vlakovej stanice vníma ako dobre stvárnený. „Je funkčný, nie je predimenzovaný a pekne sedí v kontexte so svojou okolitou zástavbou. Bohužiaľ, priestory v ňom sú v súčasnosti nevyužívané. Ak by sa citlivo zrekonštruoval a k tomu by sa prispôsobil aj verejný priestor v okolí stanice, tak si myslím, že je hodný toho, aby bol vyhlásený ako NKP. Aj na fakulte sme ako študenti vedení k tomu, že je dôležité zachovávať si kultúrne a architektonické dedičstvo a nemali by sme hneď všetky staršie stavby nahradzovať novými.“
Zmenu by mali priniesť viaceré prvky
V súčasnosti schátraná vlaková stanica, by podľa študenta mohla byť pri prípadnej rekonštrukcii doplnená o viaceré samostatné funkčné celky. „Velín a riadiaca časť vlakovej dopravy by ostala na svojom pôvodnom mieste. V pôvodnej čakacej hale vlakovej stanice je uvažované s vytvorením kaviarne, kde by boli podávané studené a teplé nápoje, predaj sladkých pochutín a zákuskov spolu so samostatným hygienickým zázemím pre zamestnancov a návštevníkov kaviarne. V novonavrhnutej stanici je riešená čakáreň pre cestujúcich, polyfunkcia, hygienické zázemie a taktiež administratíva. Na druhom nadzemnom podlaží sa nachádza zázemie pre vodičov autobusovej dopravy. Autobusové nástupištia sú uzatvorené,“ ozrejmil Matej k štúdii. Okrem spomenutého tiež navrhol bicykliareň a hospodársku časť objektu slúžiacu k uskladneniu rôznej obslužnej techniky. V suteréne uviedol technické priestory a garáž, do ktorej by bol vjazd a výjazd riešený rampou pozdĺž Továrenskej ulice. „V súčasnosti ani jeden z objektov nespĺňa štandardy, ktoré by mala budova tohto typu spĺňať. To sa ale netýka iba staníc v našom meste. Je to problém celkovo, párkrát som zachytil správu v televízii, že tieto objekty často nie sú riešené bezbariérovo, chýba wc pre hendikepovaných cestujúcich a podobne,“ doplnil.
Montovaný skelet
V štúdii Matej vyzdvihol zachovanie pôvodnej čakárne v hale a rešpektovanie jej výrazu v plnom rozsahu. „Tým, že som chcel zdôrazniť jej dominantnosť, tak nová hala a prekrytie autobusových nástupíšť nepresahujú výškové rozmery tej pôvodnej, ani sa jej nesnažia konkurovať. Úplne zachovaná ostala aj vonkajšia železobetónová konzola nad prístupovou komunikáciou zo severnej strany pôvodného objektu.“
Z viacerých prvkov upriamil pozornosť aj na koncipovanie objektu ako celku. „Za seba osobne som rád, že sa mi objekt podarilo navrhnúť ako montovaný skelet z konštrukčného reziva a ocele. Od počiatku som vedel, že svoju stavbu nechcem riešiť, tak ako je riešená väčšina stavieb - teda, že sú monoliticky odlievané zo železobetónu,“ doplnil.
Ľudí by zmena k lepšiemu potešila
Stará Ľubovňa so svojím hradom a okolie, vrátane Pienin má podľa Mateja veľký potenciál aj z hľadiska cestovného ruchu. K jeho rozvoju by rozhodne prispela aj oprava staníc, pričom isté náznaky aktivít k železničnej stanici v súčasnosti registrujeme zo strany samosprávy. Aj tento prípad je však otázkou peňazí. „Viem si predstaviť, že by sa do tohto projektu niekto pustil. Určite by bolo potrebné pred začatím výstavby vyriešiť mnoho majetkoprávnych problémov. Ale ako som už spomenul, objekt je riešený ako montovaný zo systémových prefabrikátov nemenovanej spoločnosti. Takže realizácia takejto haly by bola pomerne rýchla a finančne nie tak náročná vzhľadom na jej rozsah. Žijeme ale na Slovensku a názor alebo potreby verejnosti zaujímajú kompetentných iba v období, keď sa blížia voľby.“
Za svoj návrh zožal Matej prednedávnom aj viacero pozitívnych reakcií od diskutujúcich na sociálnej sieti. „Ľudia si uvedomujú, že v súčasnosti sú oba objekty v dosť zanedbanom stave a, že by ich potešila takáto zmena k lepšiemu. Som rád, že niektorí ľudia do komentárov napísali aj svoje postrehy a myšlienky o tom, čo by sa dalo na projekte ešte vylepšiť, prípadne zmeniť. V prípade, že by sa tento projekt rozvíjal ďalej, určite by som niektoré veci zapracoval."
foto: archív M.D.
(Pozn.: Materiál bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 25, 28. júna 2023)
Comments