top of page
  • Writer's pictureMgr. Helena Musalová

V Kamienke si užívajú wellness v mrazivej vode

Updated: Jun 26, 2020


82328758_2561022604222417_9214224830256119808_o

S kúpaním v ľadovej vode začali v Kamienke presne na Silvestra v roku 2018. Nazvali sa Kamienskymi ľadovými medveďmi (KĽM), i keď stáli členovia sú aj zo Starej Ľubovne.


„S otužovaním v Kamienke začal náš najstarší člen pán Lazarčík, ktorý má 71 rokov a venuje sa tomu už približne 10 rokov. S členmi KĽM Radom Gregom a Marekom Holíkom sme sa venovali športu a chceli sme v rámci športovej regenerácie vyskúšať otužovanie. Rozbehlo sa to a ľudia sa k nám začali pridávať. Najviac nás bolo na jednom stretnutí asi osemnásť. Celkovo sa u nás vystriedalo okolo 30 – 40 ľudí,“ povedal Richard Goc, člen KĽM.


Stretávajú sa každý týždeň v nedeľu o 13.00 h „pred Želani“ na začiatku obce. „Na žiadnom stretnutí nechýbajú aj ženy, ktoré si to veľmi pochvaľujú. Stálou členkou je Zuzana Krivoňáková a jej dcéra Kristína. Najmladším členom je môj syn Norbert, ktorý má 11 rokov,“ doplnil R. Goc.

82208682_2553902454934432_8493013380745920512_o

Začiatočník môže začať napríklad tým, že si v zime bude obliekať o jednu vrstvu oblečenia menej. „Dobrou voľbou sú studené sprchy. Netreba to preháňať, aby vás to neodradilo. Začína sa od nôh do pol pása. Do vody chodíme s čiapkou. Hlava ja najväčším zdrojom úniku tepla a nemala by sa ponárať. Takisto neponárame ruky,“ uviedol R. Goc.


Otužilecká voda sa delí na chladnú (8 až 12 stupňov), studenú (4 až 8) a ľadovú (menej ako 4). „Snažíme sa dodržiavať limit ľadovej vody. Pred rokom sme mali posledné kúpanie v apríli s teplotou vody 3,6 stupňa,“ dodal R. Goc. Veľmi dôležitá je aj teplota vzduchu a pod mínus 10 stupňov Celzia sa otužovať neodporúča.


Prvá minúta je najťažšia „Vo vode trávime približne 5 – 6 minút. Máme to extrémnejšie, pretože otužujeme v tečúcej vode. V stojatej vode sa ľudia môžu pohybovať. Naším jediným pohybom je kývanie nohami. Keď plávate v studenej vode, vytvorí sa okolo tela mikroklíma, a preto môžete vo vode ostať dlhšie,“ vysvetlil R. Goc. Celkový čas strávený vo vode by nemal presiahnuť 22 minút. Začiatočník by mal vo vode stráviť toľko minút, koľko stupňov má voda.


„V prvej minúte je to najhoršie, kým si telo zvykne na chlad. Keď otužilec vyjde z vody, mal by sa zahriať pohybom. Najväčšou hlúposťou je usušiť sa a obliecť. Keď vyjdem z vody, osuším sa, dám si tričko a pomaly si zabeháme 800 m a až tak sa oblečieme,“ opísal priebeh ľadového „wellnesu“ R. Goc.

82421410_2561022780889066_5493232780395413504_o

Budovanie imunity Otužovaním si človek dokáže výborne vybudovať imunitný systém a získať mnoho benefitov. „Telo získa termoreguláciu, rýchlo reaguje na tepelné podmienky a nepociťuje taký chlad. Pri otužovaní začína reagovať pečeň a vyplavuje z nej jedovaté látky a ťažké kovy. Športovcom sa pri otužovaní rýchlejšie regeneruje namáhané svalstvo po tréningu. Môžem povedať, že ma menej bolia kĺby. Ochoriem málokedy a ak aj, tak som veľmi rýchlo fit,“ dodal na záver zopár výhod otužovania R. Goc.


foto (KĽM)


Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č.2/2020 (21. január)


Σχόλια


bottom of page