Školský rok začali aj v jedinej škole pod zriaďovateľskou pôsobnosťou Krajského úradu v Prešove v Spojenej škole internátnej (SŠI). A to so 159-timi žiakmi v troch organizačných zložkách: v Špeciálnej základnej škole (ŠZŠ), Praktickej škole a Odbornom učilišti internátnom (OUI).
Aj na ostatnom mestskom zastupiteľstve sa spomínalo, že pri analýzach mestského školstva nemožno zabúdať ani na túto školu, pretože ju navštevujú nielen žiaci z obcí, ale aj zo Starej Ľubovne. Ako sme sa dozvedeli od riaditeľky SŠI Zdenky Petríkovej, do prípravného ročníka ŠZŠ prijali troch žiakov a v 1. ročníku vzdelávajú päť žiakov, z toho štyria sú zo Starej Ľubovne. Faktom je, že počty žiakov celkovo klesajú aj tu. Aké sú teda príčiny? „Počet žiakov nám klesol aj v predchádzajúcom školskom roku z dôvodu, že elokované pracovisko špeciálnej základnej školy v DSS sv. Anny zaniklo. Toto zariadenie zriadilo špeciálnu základnú školu a po zániku na konci školského roka rodičia z Podsadku odhlásili žiakov z tunajšej školy s tým, že prestupujú do ZŠ v Podsadku,“ vidí príčiny riaditeľka ŠZŠ. Samozrejme, to ovplyvnilo aj počet tried.
Kam to smeruje? A podobné problémy sú aj s učilišťom. „K zníženiu počtu našich žiakov prispieva aj to, že vznikajú elokované pracoviská odborných učilíšť ako huby po daždi, napríklad aj v Podsadku, a ďalšie dve pracoviská v okrese, kde určite ani priestorovo, ani materiálne a ani po odbornej stránke nemôžu poskytnúť žiakom v učebných odboroch to, čo poskytuje naša škola,“ myslí si Z. Petríková. A ďalším problémom pre tunajšiu školu je vznik nového pri cirkevnej škole v Podolínci. „Aj Združenie odborných učilíšť Slovenska si kladie otázku, či je to zánik odborných učilíšť, ktoré dosiahli určitú úroveň vzdelávania pre túto skupinu žiakov, majú za sebou 40 a viacročnú históriu a úspechy na celoslovenských súťažiach zručností,“ podotkla riaditeľka SŠI. Napriek tomu sa tu na nový školský rok dôkladne pripravili, vzdelávajú žiakov v A, B, C variante so školským vzdelávacím programom aj pre žiakov s viacnásobným postihnutím, rozšírili počet tried praktickej školy, zriadili miestnosť simulovanej domácnosti a miestnosť Snoezelen – relaxačnú miestnosť, ktorá poskytuje žiakom širokú šálu zmyslových skúseností v rámci terapie i edukácie. „Žiaci majú možnosť využívať kompletne zrekonštruovanú telocvičňu, poskytujeme žiakom pomoc pri logopedických problémoch, poruchách učenia a pomoc psychológov pri rôznych problémoch, či už individuálne alebo skupinovo,“ podotkla Z. Petríková. No a dodať treba, že žiaci učilišťa majú možnosť vykonávať odborný výcvik na zmluvných pracoviskách, škola chce pokračovať v environmentálnom projekte a dobudovať oázu pre oddych a vyučovací proces v areáli školy a pred podaním je projekt Zníženie energetickej náročnosti budov SŠI.
Foto: Mário Veverka
Článok bol publikovaný v ĽN č. 34 (26. september 2017)
Comments