web_lms_500x200_bec_ceny.jpg
web_lms_500x200_bec_ceny.jpg
  • Redakcia ĽN

Minuloročný scenár sa opakuje. Prečítajte si, ako reagovali naši študenti

Updated: Apr 11, 2021

Budem tento rok maturovať? Aj tento rok si túto otázku položilo veľké množstvo študentov. Maturity napokon zrušili. V ankete nás zaujímalo, ako celú situáciu vnímajú hlavní aktéri.


Marek Jaroš

Obchodná akadémia v Starej Ľubovni:

Čakala ma maturita zo všetkých odborných predmetov, medzi ktoré patrí manažérska komunikácia, účtovníctvo, ekonomika i služby v cestovnom ruchu a v rámci praktickej časti sme mali dokázať napísať napríklad obchodný list. Moja príprava bola rovnaká, ako by som mal skúšky absolvovať, nekalkuloval som s tým, že by maturity nenastali. Povinnosti som si plnil tak dobre, ako sa to v danej náročnej situácii vôbec dalo. Som spokojný s rozhodnutím pána ministra, a to preto, lebo ten maturitný nátlak je omnoho väčší ako obyčajne, navyše sme strávili skoro celý školský rok doma a uzavretie štúdia by sa nedalo zvládnuť na takej úrovni, ako by som si to predstavoval za normálnych okolností. V triede sme boli úplne zajedno. Dokonca si dovolím tvrdiť, že azda nikdy sme neboli tak zjednotení ako práve teraz.


Laura Fedorková

Gymnázium Terézie Vansovej v Starej Ľubovni:

Na maturity som sa pripravovala klasicky, nakoľko nebolo jasné, ako presne budú prebiehať. Isté tipy sme mali, ale brali sme to s nadhľadom. Musím však priznať, že väčší dôraz som v tomto čase kládla na predmety, z ktorých budem robiť prijímacie skúšky na vysokú školu. Moja maturitná skúška mala pozostávať zo slovenského a anglického jazyka v spojení s chémiou a biológiou, ktorým sa chcem venovať aj v budúcnosti. Myslím, že za drvivú väčšinu terajších maturantov môžem povedať, že sme skutočne radi, ako to nakoniec dopadlo, i keď stretla som sa aj s protipólnymi názormi. Z vlastnej skúsenosti potvrdzujem, že dištančné štúdium nebolo ani zďaleka tak efektívne ako prezenčné vyučovanie. Prišli sme o veľa krásnych spomienok z maturitného ročníka, ako je stužková slávnosť a iné, no naši učitelia to prežívali s nami a boli ochotní pomôcť, za čo im patrí veľká vďaka.


Patrik Duda

Stredná odborná škola technická v Starej Ľubovni:

Úprimne, dúfal som, že po Veľkej noci by sa maturitné skúšky mohli zrušiť, preto som osobnému študijnému rozvoju neprikladal až takú veľkú váhu. V škole sa učím za elektrikára a maturovať som mal z rôznych odborných predmetov ako číslicová technika, rozvod a využitie, elektrické stroje, prístroje a podobne. Podľa mňa spravilo ministerstvo správne rozhodnutie. Náš ročník bol takmer rok doma a účinnej praxe bolo málo, takže bola veľká pravdepodobnosť, že by mnoho študentov ani nezmaturovalo. Dištančné štúdium nám veľmi nepomohlo a ani mesiac, ktorý sme prednedávnom strávili v škole, neprinavrátil všetko zameškané. No, ale už máme po strese a sme radi.


Patrik Satke

Gymnázium Terézie Vansovej v Starej Ľubovni:

Popravde, tiež som tajne dúfal, že maturita nás minie, a preto som učenie zľahka podcenil. Postupom času som si však začal čoraz viac uvedomovať, na čom sme a zobral som chod vyučovania svedomitejšie. Hodnotený som mal byť zo slovenčiny i angličtiny a pri výbere voliteľných predmetov vyhrala matematika s fyzikou. Myslím, že súčasné rozhodnutie je korektné a padlo vhod, keďže sme sa učili len z domu a bolo náročné nájsť si motiváciu, zároveň, ak prirátame technické problémy či stres z možného ochorenia člena rodiny, máme viacero faktorov, ktoré nám zhoršili výučbu. Som rád, že sa namiesto toho môžeme viac sústrediť na vysokoškolské prijatia. Iba málo žiakov by dobrovoľne maturovalo a niektorí sa doslova modlili za súčasný verdikt. Naplno som si to uvedomil, až keď bývalý minister školstva avizoval zrušenie a celú školu pohltil nadšený študentský krik.


Sára Barlíková

Cirkevné gymnázium sv. Mikuláša v Starej Ľubovni, bilingválna trieda:

Základ mojej maturitnej skúšky spočíval v jazykoch – slovenčina a angličtina (C1). Tretím predmetom bola nemčina, pričom dorozumievanie bolo kľúčové. Ako poslednú súčasť som si zvolila náboženstvo v angličtine, nakoľko je podľa mňa nutné vzdelanie v lingvistickom aj duchovnom smere. Pripravovala som sa plnohodnotne, ale v kútiku duše som dúfala, že k maturitám nedôjde. Bola som presvedčená o tom, že tohtoročná forma vzdelávania nedokázala nahradiť klasickú výučbu, a preto som sa skúšok obávala, i keď som vedela, že ich zvládnem. Predpokladám že 99,9 % maturantov je spokojných. Patrím medzi nich, a keďže som veľmi zodpovedná, padol mi kameň zo srdca. Počas päťročného štúdia som tvrdo pracovala, no stálo to za to a odchádzam s pocitom, žesom človek reálne vzdelaný v mnohých oblastiach. Myslím, že my, maturanti 2020, 2021, budeme v budúcnosti vnímaní ako „jedineční,“ aj keď jeden nikdy nevie.


Alexandra Chamillová


Článok bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 13 (7. apríl 2021)