top of page
  • Peter Rindoš

Milión eur je stále v hre. Podarí sa v Starej Ľubovni prepojiť cesty?

Updated: Jun 1, 2021

Strategický zámer prepojenia lokalít novou vozovkou je v Starej Ľubovni ohrozený. Dôvodom je nepredaná parcela, ktorú mesto nevyhnutne potrebuje k vysporiadaniu pozemkov k budúcej investícii. Na prepojenie lokalít Továrenskej s Popradskou ulicou, kde sa mala stavať aj kruhová križovatka, sa pritom samospráve podarilo získať vyše milión eur od štátu. Keďže čerpanie peňazí je termínovo viazané, čas hrá proti plánom.


Kruhová križovatka pred vstupom do Starej Ľubovne v smere od Popradu mala podľa plánu stáť už minulý rok a mala napomôcť riešiť problémy prehustenej dopravy. Vodičov z cesty prvej triedy mala navádzať aj po 145 metrov dlhej vozovke v smere do priemyselnej časti na Továrenskej ulici. Niektoré faktory napokon priniesli komplikácie.


článok pokračuje pod reklamou


Problémy s koľajnicami vyriešili

Popri zdĺhavej administratíve sa ako závažný problém najprv javili koľajnice, ktoré pretínajú zóny medzi priemyselnou Továrenskou a Popradskou ulicou. Slovenská správa ciest i železnice totiž trvali na výstavbe viaduktu, ten by však investíciu výrazne predražil. Obaja správcovia napokon po dožiadaniach mesta udelili výnimku na klasický prechod cez koľajnice, napríklad cez závory. Čas hral už vtedy proti. „Vykonávame všetky kroky, aby dopravný zámer, spolu s investíciou neprepadli,“ poznamenal v tom čase primátor Starej Ľubovne Ľuboš Tomko. Mestu sa napokon podarilo vybaviť, aby možnosť čerpania 1,1 milióna eur bola presunutá o rok dlhšie.


Zámerom je prepojenie hlavnej cesty s Továrenskou ulicou (v pozadí).


Padne vyše milióna €?

Najnovšie sa ukazuje, že strategické plány s dopravou v meste dostávajú nový rozmer. Problémom je totiž nevysporiadanie časti pozemkov. Presnejšie, pod budúcu investíciu chýba odkúpenie jedinej parcely. „Ide o drobnú parcelu, ktorú vlastní približne 8 - 9 osôb. Keďže nebol súhlas na odkúpenie, máme možnosť vykupovať pozemky aj osobitne. Môže to však byť závažný problém, lebo ak by sme sa rozhodli ísť cestou vyvlastňovania, tam sú lehoty pridlhé a môže nám to zmariť investíciu. Nepredpokladám, že by sme to stihli do konca roka,“ poznamenal primátor. Ako dodal, naďalej platí podmienka, že do konca tohto roka má mať zámer nielen stavebné povolenie, ale musí byť aj zrealizovaný. „Komunikovali sme opäť aj s ministerstvom hospodárstva a jeho organizáciou MH Invest, ktorá má túto akciu na starosti. Bolo nám povedané, že je vysoko nepravdepodobné, aby boli zdroje presunuté do roku 2022. Nie je to veľmi dobrá správa pre mesto, lebo o takéto dopravné prepojenie sa samospráva snaží už 30 rokov. Celý proces sa tak môže oddialiť na neurčito.“


Prepojenie má pomôcť aj komplikovanej križovatke pri stanici.


Odľahčenie dopravy

Zámery s investíciou mali pomôcť odľahčiť aj kritický uzol na križovatke pri autobusovej stanici a v smere od Podsadku. Vodiči tu dobre poznajú zápchy, najmä počas pracovných dní a v čase dopravnej špičky. Vyťaženosť križovatky bola naposledy odhadovaná na 7,5-tisíca áut denne. V priemyselnej časti prevádzkujú činnosť desiatky firiem.

Zmena mala prispieť aj k odľahčeniu mosta ponad rieku Poprad. Odborníci sa v minulosti k nemu vyjadrili, že jeho celková oprava už nie je možná, pripustili iba povrchové úpravy.



Foto: Peter Rindoš

Článok bol uverejnený v Ľubovnianskych novinách č. 20 (26. máj 2021)

bottom of page