top of page
Mário Veverka

Bicyklom na Mesiac a späť

Updated: Jul 24, 2020


132 595 realizovaných jázd do zamestnania na dvoch kolesách a 782 621 napedálovaných kilometrov – teda dvakrát viac, než je vzdialenosť Zeme od Mesiaca… to sú čísla, ktorými sa môže hrdiť kampaň Do práce na bicykli (DPNB). Tento rok sa do nej zapojilo celkom 60 miest a medzi nimi nemohla chýbať Stará Ľubovňa.

DSC_0300

Máj začína byť aj u nás cyklolásky čas. Do súťaže, ktorá sa na Slovensku konala len po tretí raz, sa totiž zaregistrovalo až 16 tímov s rovnou päťdesiatkou jazdcov. Pre porovnanie, vlani ich bolo 30. „Pravdupovediac, boli sme z toho veľmi prekvapení. Navyše, keď ešte deň pred uzávierkou bola prihlásená možno polovica,“ potešila účasť miestneho koordinátora DPNB Miloša Guzyho. Rekordný počet, mimochodom, najazdil rekordnú vzdialenosť – 6008,6 km (vlani 2645 km) a takmer zdupľoval počet jázd (1199 / 623). Navyše, Staroľubovňania schudli, zlepšili si zdravie a tým, že nechali auto doma, ušetrili nielen peniaze, ale aj tonu a pol CO2.

Kampaň Do práce na bicykli však nie je o naháňaní kilometrov, ale o radosti z vlasov vejúcich vo vetre pri šliapaní do pedálov bicykla. Trebárs i mimosúťažne, na zhruba 200 km cyklotrás. „Samozrejme, nie je ich toľko, aby sme boli spokojní. Hoci sme cykloznačkári, snažíme sa, aby sa skôr zvyšovala kvalita tratí než kvantita. Podarilo sa nám napr. zrekonštruovať cyklotrasu do Ľubovnianskych kúpeľov, aj keď tam budú ešte prebiehať úpravy,“ dodal predseda OZ Cyklovňa, ktorý však potvrdil, že v priebehu roka – dvoch by malo v okrese pribudnúť do 100 km nových trás. Vrátane momentálne najznámejšieho úseku. Mestu totiž prešiel zámer cyklotrasy Stará Ľubovňa – Hniezdne, pri ktorej ráta s už asfaltovým povrchom. „Realizovaný by mohol byť už v priebehu budúca roka. No definitívne to budeme vedieť v septembri,“ netajil však už dnes nádej prednosta MsÚ Aleš Solár, podľa slov ktorého sú na dobrej ceste i ďalšie cyklostrasy: z Hniezdneho do Kamienky a neskôr až do Vyšných Ružbách.


880 KM, 54 JÁZD Ale k výsledkom. Čo sa týka individuálnych ocenení, to prvé si prevzal muž, ktorého cyklopočítač ukázal 31. mája neuveriteľných 880,8 km. „Zo Spišskej Belej do Starej Ľubovne som šiel stále po hlavnej ceste, inak to nejde. Bolo to ťažké, pretože vodiči nákladných áut ohľaduplní veľmi neboli,“ nechal sa počuť pri preberaní ceny za najviac najazdených kilometrov Peter Žingor. Tá druhá – za najviac jázd (54), putovala do rúk Pavla Mruga z Centra voľného času. „Pomohlo mi, že mám na starosti kino, kde treba chodiť aj cez víkend. Vychádza to, že len štyri z tridsať jeden dní som nebol v práci,“ pousmial sa najskôr víťaz, ktorý za sezónu napedáluje približne 3000 km. A väčšinu z toho v regióne – Levočských vrchoch, Ľubovnianskej vrchovine či Spišskej Magure. „Najkrajší úsek je podľa môjho názoru Plavnica – Malý Lipník – Sulín – Mníšek, ktorý vedie okolo rieky Poprad. To je možno najúžasnejšia cyklotrasa v našom okrese, ktorú poznám,“ nadhodil zaujímavý tip P. Mrug, ktorý má však schodené aj mnohé kúty vlasti (najmä počas národných cyklozrazov) i krajiny Európy – Rakúsko, Poľsko, Taliansko i Česko. „Minulý rok sme boli v Dolomitoch, tento sa chystáme do trochu miernejších kopcov – na Šumavu,“ doplnil výpočet predseda tunajšieho Klubu slovenských turistov, podľa slov ktorého sú cyklotrasy za hranicami jednoducho fantastické, bezpečné a perfektne značené. „I keď sa aj niekde dostanete na hlavné cesty, tak sú šoféri ohľaduplnejší,“ podotkol dlhoročný cykloturista, ktorý tiež potvrdil, že okrem budovania cyklotrás treba na Slovensku zmeniť i myslenie vodičov. „Pravdaže a je mi to ľúto, sú aj cyklisti, ktorí jazdia nezodpovedne, ale väčšina z nás taká nie je. Veď každému ide o jeho zdravie,“ dodal P. Mrug. Mimochodom, ceny si, samozrejme, rozdelili aj tri najúspešnejšie tímy. Najviac jázd tento rok spravili Centráci (Pavel Mrug, Peter Martinek, Michal Olejňák, Tomáš Starinský) – 176, tesne nasledovaný PANABIKE-om (170). Kvartero Tomáš Malý, Peter Selep, Stanislav Ščurka a Mária Knapíková však najazdilo najvyšší počet kilometrov (1072,6), o 36 viac než ďalší tím z Panasonic Industrial Devices – RAZOR (M. Lukáč, P. Žingor, P. Pitoňák, P. Stanislav). Na tretích miestach skončili Centráci (753,8 km) a HANS TEAM – 152. Text a foto (mv)


Comentarios


bottom of page