top of page

Autá v retro outfitoch

Mário Veverka

Updated: Jul 7, 2020


DSC_0314

Ak ste koncom mája stretli na cestách kolónu historických vozidiel, mohli vám napadnúť len dve veci: buď ste sa vrátili v čase, alebo sa pred vašimi očami odohráva výnimočná udalosť. Samozrejme, správna odpoveď v sebe neniesla prvky sci-fi. Za to, že sa Stará Ľubovňa na chvíľu vrátila do socialistickej, ale i predvojnovej doby, totiž mohol zraz veteránov Cassovia Classic.


Najluxusnejšie auto vyrábané v Československu Hispano Suiza H6C (1932), „papalášku“ Tatru 603 (1972) alebo posledné majstrovské dielo W.O. Bentleya Lagonda V12 Short Salon (1959) – aj tieto unikátne kúsky ste mohli obdivovať počas defilé na Obchodnej ulici. A hoci medzi nimi nechýbalo ani Porsche 911 či dizajnovo úchvatná Corvetta, mnohé ďalšie sa, podľa Júliusa Caka, do zoznamu jednoducho nedostali. „Tohto roku sme vyberali z približne 80-tich prihlásených posádok. Prvým kritériom je vek – vozidlo musí byť čím staršie. Keďže sú ale naše etapy pomerne náročné, rozhoduje tiež technický stav a skúsenosť posádky,“ vysvetlil riaditeľ Cassovia Classic 2018.

DSC_0372

Tento rok sa tak na spanilú jazdu východným Slovenskom i na sever Maďarska vydalo 40 starčekov v pneumatikách. A aj keď občas neposlúchali, mali na to nárok. Ich priemerný vek totiž dosahoval takmer 70 rokov.  „Máme poruchu, auto nedobíja,“zdôvodnil nútené státie Škody 1101 Tudor (1949) Vladimír Tomečko. A kým čakal, prezradil, čo má pod kapotou.„Je tam štvorvalcový, vodou chladený motor s výkonom 32 koní. Spotrebu má okolo 8,5 l, maximálna rýchlosť dosahuje 100 km/h,“predstavil v skratke čierneho krásavca Košičan. Hoci Tudor, ktorý svoje meno dostal z anglického Two Door (čítaj: tu dór, dvojdverový), sa síce napokon pohol, o čosi dlhšiu než plánovanú prestávku si na pešej zóne spravil medzi americkými letcami obľúbený športiak MG TD (1953).„Kúpil som ho z Čiech, kde ho jeden pán priviezol z USA. Urobila sa generálna oprava podvozku, motora… pôvodný ostal len lak,“opísal svojho otvoreného dvojmiestneho „Angličana“ Pavel Čimbora z Turzkovského veterán clubu.

Podstatne vyššie než spomínaný roadster mala podvozok Škoda 430. Vyblýskaný červený sedan, ktorému sa, podľa slov manželky, venuje majiteľ viac než jej, priťahoval pozornosť aj volantom na „nesprávnej“ strane.„Auto pochádza z roku 1930 a do II. svetovej vojny sa jazdilo vpravo,“vysvetlil dôvod Milan Ševčík, ktorý si svoju krásavicu šetrí a nejazdí ňou veľa.„V podstate len po okolí Ostravy, ale je to iný pocit,… taký retro,“ dodal starší Moravák.

Kým on bol, vďaka karosérii, pred vrtochmi počasia chránený, Michala Šoltésa by dážď mohol i zmáčať. Pokiaľ by mu, samozrejme, neušiel. Jeho Triumph TR6 (1976) totiž hnalo dopredu 150 koní, ktoré, v prípade nutnosti, dokážu cválať rýchlosťou 190?km za hodinu.„Jazdu v takomto aute si môže človek vychutnať viac ako v modernom,“zhrnul pocity spoza volantu anglického športiaku majiteľ.

DSC_0327

Medzi novšie kúsky, no napriek tomu už s nálepkou „klasika“, patrila aj táto Corvetta. Pred 40-timi rokmi ju Chevrolet predával za približne 5 000 €, dnes je hodnota tohto športiaku niekoľkonásobne vyššia.




MILIÓNY EUR Samozrejme, na V. ročníku Cassovia Classic mali zastúpenie mnohé ďalšie (aj zaniknuté) značky. K najstarším prihláseným kúskom pritom patril Rolls Royce Phantom s Laurin & Klement (1924), medzi najcennejšie, bez debaty, Isotta Fraschini Castagna Roadster (1930). Prvé a zatiaľ jediné auto patriace Slovákovi, ktoré zvíťazilo na najprestížnejšej súťaži krásy historických vozidiel – Concours d´Elegance Pebble Beach. „Máme tu pár automobilov, ktoré sú jedinečné, len z dvoch kusov na svete,“ uviedol J. Cako, podľa ktorého je však v ich prípade ťažko hovoriť o cene. „No v 30-tych rokoch minulého storočia, keď ich vyrábali, by sa za to dalo postaviť malé mesto.“ Pre zaujímavosť, najdrahším autom vlaňajších aukcií bol Jaguar D-Type, ktorý sa vydražil za takmer 19 miliónov eur. Najhodnotnejším veteránom tak ostalo Ferrari 250 GTO z roku 1963, za ktoré neznámy zberateľ zaplatil astronomických 32,5 mil. €.

DSC_0351

Takmer 250 km, z Košíc do Hniezdneho a späť, museli zvládnuť v rámci svojej spanilej jazdy autá, z ktorých mnohé pochádzali z predvojnových čias. Patril medzi ne i Ford A Murray sedan (1930), posádka ktorého odchádzala spred radnice, vďaka primátorovi Ľ. Tomkovi a županovi M. Majerskému, bohatšia nielen o zážitok.

Lagonda V12 Short Saloon (1959)

Škoda 1101 Tudor (1949)

Tatra 57 Sport (1933)

Chevrolet Corvette (1977)

Praga Baby (1936)

MG TD (1953)

MG TF 1500 (1955)

Mercedes-Benz 190 SL (1959)


Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 23 (5. júna 2018)

Comments


bottom of page