Annamária Mikulík: Vlastní prestižne ocenenie z umeleckého sveta
- Redakcia ĽN
- Oct 25, 2019
- Čítanie: 2
Updated: Jun 29, 2020

Talent zdedila po rodičoch, dnes požíva v umeleckom svete obrovský rešpekt. Dizajnérka Annamária Mikulík (na fotografii vstrede) získala tento rok mimoriadne ocenenie. Za kolekciu šperkov jej bola v talianskom Miláne udelená bronzová cena A‘ Design Award & Competition. Prestížne vyznamenanie v kategórii šperkov, okuliarov a hodiniek si všimli viaceré, aj svetové médiá. Pre tvorbu dizajnérky žijúcej vo Vyšných Ružbachoch a Starej Ľubovni sa tak ešte viac otvorili nové možnosti.

Annamária pochádza z prostredia prajného pre umelcov. S tvorbou šperkov ju odmalička zoznamovala mama, otca zase pozorovala, ako modeluje sochy. Fantáziu jej pomáhala rozvíjať aj fascinujúca domovská príroda. „Mala som šťastie, že moji rodičia, umelci, sa ma snažili už od ranného detstva formovať pre túto profesiu, vidiac vo mne zdedené vlohy. Sledovala som, ako mama vyberala rozžeravené šperky z vypaľovacej pece a ako menili pri chladnutí farbu. V otcovej sochárskej dielni sme zase modelovali z plastelíny a hrávali schovávačku v areáli medzinárodného sochárskeho sympózia vo Vyšných Ružbachoch popri umelcoch z celého sveta,“ rozhovorila sa úspešná dizajnérka.
Jej súčasná tvorba bola ovplyvnená viacerými zahraničnými stážami, aj mimo nášho kontinentu. Samotný šperk vníma ako malú miniatúru produktu. Tvorbu vedie v dvoch líniách, založila značku NATIF, ktorá je špecifická minimalistickými formami šperkov na každodenné nosenie. „Oslavuje klasické tvary pomocou drahých kovov, čím vytvára večné, minimalistické šperky inšpirované nadčasovosťou. Táto práca predstavuje večnú kvalitu starostlivo pripravených vzorov, ktoré spájajú tradičné remeselnícke techniky s éterickou estetikou a prinášajú do života emocionálny zážitok pre nositeľa,“ vysvetlila.
Spomínanou ďalšou líniou pri vytváraní šperku je technika email/smalt. „Je to starobylá, používaná takmer štyritisíc rokov na tých najvzácnejších predmetoch, akými sú napríklad korunovačné klenoty, relikviáre či sakrálne predmety. Zdedila som ju už ako tretia generácia emailérov. Môj starý otec Rudolf Holeva bol prvý hlavný technológ v bývalej Scholzovej fabrike v Matejovciach, neskoršom Tatrasmalte/Tatramate. Mamka túto techniku rozvíjala po výtvarnej stránke. Email je špecifický svojou trvácnosťou, výbornými vlastnosťami a výnimočnou farebnosťou,“ priblížila Annamária.
V Miláne naša dizajnérka zabodovala kolekciou šperkov s názvom Falošné ilúzie. Úspech berie ako ďalšiu výzvu, napokon podobný vietor zo Slovenska sme ešte nezaznamenali. Svoje šperky prezentuje jazykovo zdatná Annamária na rôznych významných večierkoch a podujatiach v zahraničí. Najradšej však je, keď jej tvorbu vidí čo najväčšie množstvo ľudí. Aj takýmto spôsobom chce pracovať na reprezentácii rodnej krajiny. „Som oslovovaná zahraničným médiami, galériami a firmami. Mám rozpracovaných pár zaujímavých medzinárodných projektov týkajúcich sa produktového dizajnu. Získala som pár zaujímavých kontaktov z radu kolegov a medzinárodných inštitúcií, ktoré majú potenciál rozvoja v ďalších krokoch v mojich dlhodobých plánoch. Oveľa ľahšie sa mi presviedča o kvalite svojej práce. Čo ma samozrejme veľmi teší,“ okomentovala obdobie po bronzovej cene.
Annamária priznala, že nosí aj vlastné šperky, navyše je to pre ňu užitočné z viacerých dôvodov. „Práve to ma poháňa, aby som si vytvorila také šperky, ktoré ma odlíšia a vyhovejú mojim potrebám a vkusu. Ak je to prvý návrh, potrebujem otestovať aj jeho nositeľnosť.“
Samotné šperky by vraj nemali plniť iba estetickú funkciu, ale mali by sa pripodobňovať každej bytosti. „Majú nám pripomínať určité životné udalosti, majú nás potešiť, okrášliť, povzbudiť, spríjemniť nám deň, prípadne i dodať odvahu. Ako ženy nimi chceme byť oceňované,“ uzavrela.



Peter Rindoš, foto: archív AM
Článok bol publikovaný v Ľubovnianskych novinách č. 38 (15. október)
Comments